fbpx

Zakup kampera to spory wydatek, a podjęta decyzja będzie bezpośrednio wpływać na jakość i przebieg naszych wakacji. Decydując się na używanego kampera powinniśmy dobrze sprawdzić upatrzony egzemplarz, żeby podczas naszej pierwszej podróży nie okazało się, że generuje on więcej kosztów niż jest tego wart. Zastanawiasz się, jak kupić używanego kampera, by nie żałować? Możemy podpowiedzieć Ci, na co warto zwrócić uwagę jeszcze przed zdecydowaniem się na zakup. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem!

Używane kampery na sprzedaż

Skoro kupujemy kampera, to znaczy, że poznaliśmy już uroki podróżowania na czterech kółkach, czy to w wypożyczonych przyczepach kempingowych, czy też korzystając z kampera przyjaciół podczas wspólnego wyjazdu. Używane kampery są oczywiście tańsze od nowych, ale to wciąż całkiem spory wydatek. Oprócz tego, powinniśmy pamiętać, że będzie on stanowić nasz dom podczas podróży. Musimy się w nim czuć bezpiecznie i komfortowo.

W internecie na pewno znajdziesz całą masę używanych kamperów. Pamiętaj jednak, że w takiej sytuacji zdecydowanie nie warto działać pochopnie. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji zapoznaj się dobrze z różnymi markami i modelami pojazdów kempingowych. Zastanów się, na czym zależy Ci najbardziej. W ile osób będziecie podróżować? Jak często? Czy potrzebujecie pojazdu zintegrowanego, czy może takiego z alkową? Jaki układ wnętrza byłby dla Ciebie najbardziej komfortowy? Na takie pytania warto odpowiedzieć jeszcze przed rozpoczęciem poszukiwań. Dlaczego? Ponieważ wówczas będziecie mieć sprecyzowane oczekiwania i nie skusicie się na pierwszy lepszy pojazd.

Pamiętajmy o tym, że używane kampery, często już kilkunastoletnie, mają wnętrza dużo mniej modernistyczne od tych współczesnych. Oznacza to nie tylko konieczność odświeżenia ich (a czasem gruntownego remontu), ale też niemożność dostosowania stylu wnętrza do swojego trybu życia. Dlatego właśnie nie warto podejmować decyzji o zakupie pochopnie. Jeśli okaże się, że dany styl wnętrza zupełnie Ci nie odpowiada, szybko zaczniesz żałować takiego zakupu! Warto też popytać wśród znajomych kamperowiczów, czy ktoś nie ma podobnego modelu i czy nie zechciałby pożyczyć Ci go na weekend. Dzięki temu mógłbyś rzeczywiście przekonać się, czy dany model będzie odpowiedni.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Kupując kampera z drugiej ręki powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na dokumenty samochodu, postarać się przeprowadzić przegląd ogólny i umówić na jazdę próbną. Przed jazdą powinniśmy zważyć samochód bez żadnego ładunku. Dlaczego? Każdy pojazd kempingowy ma wpisaną w dokumentach dopuszczalną, całkowitą masę pojazdu. Warto upewnić się, ile ona wynosi i jakie pozostawia Ci możliwości względem pakowania się przed wakacjami. Masa może być zależna m.in. od tego, z jakim rodzajem kampera mamy do czynienia. Kampery zintegrowane są zwykle cięższe niż np. te z alkową czy półzintegrowane, nie wspominając już o kamper vanach.

Przed kupnem kampera warto umówić się na spotkanie z mechanikiem samochodowym albo z osobą prowadzącą serwis kampera. Specjalista oceni, które elementy wymagają ewentualne naprawy i wskaże wstępny koszt takich działań. Dzięki temu zyskasz lepszy obraz tego, ile pieniędzy będziesz musiał rzeczywiście wydać na kampera. To dobry moment, by porównać ceny z nowymi pojazdami kempingowymi. Być może cena 20 000 zł za używany pojazd brzmi całkiem atrakcyjnie, ale jeśli okaże się, że naprawy wyniosą co najmniej drugie tyle, to oferta przestaje być już tak atrakcyjna. Spotkanie ze specjalistą jest więc kwestią absolutnie obowiązkową.

Przed zdecydowaniem się na zakup należy również koniecznie obejrzeć poszycie zewnętrzne. Sprawdź, czy nie widać gdzieś śladów rdzy oraz czy szczelność dachów i okien jest bez zarzutu. Kontrola poszycia jest bardzo ważna – w nieszczelnym kamperze będzie zbierać się wilgoć, co tworzy idealne środowisko dla rozwoju pleśni. Taki kamper zdecydowanie nie nadaje się do użytku, a cena odświeżenia może zupełnie przerosnąć jego wartość.

Dobrą praktyką jest też umówienie się na oglądanie kampera po opadach deszczu (choć opcjonalnie można go też po prostu oblać wodą). Dzięki temu szybko sprawdzisz szczelność pojazdu. Jeśli zauważysz w środku plamy albo przeciekającą wodę, zrezygnuj z zakupu. Szczelność to absolutna podstawa. Trudno byłoby wyobrazić sobie komfortowe wakacje w sytuacji, gdy w pojeździe jest ciągle mokro i zimno.

Oczywiście, bardzo istotną kwestią jest również sprawdzenie całego wnętrza. Czy kuchnia jest przystosowana do nieco bardziej modernistycznych warunków? Czy posiada kuchenkę gazową i lodówkę? Jeśli nie – dopisz zakup takich elementów do kosztów. Czy w części mieszkalnej nie trzeba wymienić tapicerek? Czy podłoga nie wymaga odświeżenia? Przyjrzyj jej się uważnie. Może się okazać, że ugina się podczas chodzenia. To zły znak i najczęściej oznacza, że sklejka kampera zdążyła już spróchnieć i wymaga naprawy, co zresztą łączy się niemałymi kosztami. Czy do łóżek nie trzeba zakupić nowych materaców? Czy łazienka posiada wszystkie niezbędne elementy, tj. toaletę, prysznic, umywalkę? Sprawdź dokładnie każdy element i spisz wszystko, co wymagałoby ewentualnej naprawy. Następnie podsumuj koszty.

 

Gdy spotkasz się z właścicielem kampera na obejrzenie pojazdu, sprawdź, czy silnik nie jest nagrzany. Jeśli tak jest, to być może osoba sprzedająca pojazd usiłuje ukryć jakieś wady. Zimny silnik może nam sporo powiedzieć o kondycji pojazdu, natomiast już rozgrzane auto nie da nam pełnej informacji na przykład o problemach z cylindrami, zużyciu łańcucha rozrządu czy stukaniu tłoków. Jeśli więc dana osoba nie chce pokazać Ci kampera z zimnym silnikiem, zrezygnuj z zakupu. Nie warto ryzykować i wydawać kilkanaście (jeśli nie kilkadziesiąt) tysięcy na naprawę mechanizmów.

Ogólne porady – jak kupić używanego kampera?

 

Wybierając kampera używanego, najlepiej jeśli będzie to samochód znanej marki np. Dethleffs, Pilote, Bavaria, o wadze do 3,5 tony – do jego prowadzenia wystarczy nam prawo jazdy kategorii B. Podejmując decyzję pamiętajmy o tym, żeby się nie spieszyć! Lepiej obejrzeć kampera kilka razy, niż pochopnie podjąć decyzję z której niekoniecznie będziemy zadowoleni.

Warto podkreślić, że używane kampery za ok. 20 000 zł zwykle wymagają gruntownego remontu. Bezpieczniejszą opcją jest kupno takich za np. 50-60 000 tysięcy złotych, choć oczywiście i tak należy dokładnie obejrzeć auto. Dla osób, które szukają w miarę taniego pojazdu, taka cena za używany samochód może być już mocno zniechęcająca. Za podobną kwotę możecie dostać nową przyczepę kempingową naprawdę dobrej jakości, np. marki Hobby. Wiadomo jednak, że nie każdy jest zainteresowany kupnem przyczepy.

Nie da się ukryć, że samochód z przyczepą ma mniejsze możliwości manewrowe i zwykle wymaga od kierowcy pewnego doświadczenia, by nie powodować niebezpieczeństwa na drodze. Kampery pod względem manewrowania są o wiele łatwiejszą opcją, mimo tego, że również są spory pojazdem. Jeśli więc nie chcesz kupować przyczepy kempingowej, to musisz liczyć się z tym, że za używanego kampera również zapłacisz sporo. Raczej nie tyle, co za nowego, ale wliczając w koszt zakupu wszystkie niezbędne naprawy czy akcesoria kempingowe, które trzeba dokupić, na pewno trzeba będzie liczyć się z konkretną sumą.

Warto też dopasować rodzaj kampera do Twojego stylu podróży. Jeśli często przemieszczasz się po miastach, w których nie brakuje tuneli, to musisz uważać na pojazdy typu alkowa czy półzintegrowane. Są dość wysokie i można nimi z łatwością zahaczyć o tunel, co skończy się poważnym uszkodzeniem kampera. W takiej sytuacji zdecydowanie lepiej sprawdzą się pojazdy zintegrowane. Jeśli z kolei często podróżujecie zimą, to warto zainwestować w kampery z dodatkową izolacją, która zapobiegnie utracie ciepła. Niestety, takie kampery to najczęściej nowsze modele, więc znalezienie używanego pojazdu kempingowego z naprawdę dobrą izolacją i w przystępnej cenie może być dość trudnym zadaniem.

Dobrze jest też przyjrzeć się klimatyzacji (a jeśli jej nie ma – to dopisać to do kosztów!). Wiele osób ignoruje jej coroczne czyszczenie, co bardzo sprzyja rozwojowi grzybów i jest niebezpieczne dla zdrowia. Jeśli widzisz na ścianach jakiekolwiek oznaki pleśni, czujesz zaduch i nieprzyjemny zapach, to najprawdopodobniej pojazd nie był dobrze zabezpieczony przed rozwojem grzybów. W takiej sytuacji również sugerujemy zrezygnować z zakupu.